Informații Generale

Curriculum-ul nostru este scris doar în limba engleză modernă cu unii termeni dublați și în germana veche.

Motivația este simplă: engleza este limba de circulație internațională folosită cel mai des în comunitatea HEMA, atât pentru a împărtăși rezultatele cercetării în continuă desfășurare, precum și în interacțiunile dintre practicanții HEMA din diferite țări la diverse evenimente sau competiții.

 

Iar germana veche este folosită de toți practicanții serioși de HEMA din tradiția Liechtenauer (școala Germană) pentru a se referi la conceptele și tehnicile din această tradiție, pentru că este limba în care au fost scrise sursele istorice după care lucrăm și pentru că încă există dezbateri privind acuratețea cu care se pot traduce acești termeni specifici în engleza modernă, existând mai multe alternative.
 

În acest context, pentru a reduce orice risc de imprecizie la minimum, noi ne-am creat curriculum-ul direct în limba engleză modernă, cu termenii echivalenți pentru acele concepte specifice alăturați și în germana veche, în paranteze pătrate [ ] și scriși cu albastru lângă termenii din limba engleză, încât cursanții noștri să se familiarizeze repede cu acest mod de lucru, să poată foarte ușor participa la evenimente internaționale de HEMA (mai ales seminarii) și să poată interacționa cu colegi de-ai lor din străinătate într-un limbaj comun ambelor părți.

 

Nu numai curriculum-ul pe acest site, dar și lecțiile propriu-zise sunt predate la sala cu numele conceptelor în limba engleză și în germana veche, deși restul informației este prezentată predominant în limba română. Desigur, pentru orice nelămuriri, se pot întreba instructorii.

Curriculum-ul nostru reflectă interpretările curente ale conceptelor și tehnicilor ce compun disciplina Spadă de Două Maini (Longsword) în tradiția Liechtenauer. Dar, pentru că lucrăm în mod constant la testarea și rafinarea acestora, cum fac și colegii noștri din alte cluburi care iau în serios HEMA, este foarte posibil ca interpretările să se schimbe și, în consecință, și conceptele teoretice și implementarea practică să se schimbe și ele, în acord cu noile interpretări.

Un alt aspect important de clarificat este că în perioada în care au fost scrise sursele după care lucrăm (aproximativ secolele 14-15), societatea funcționa după alte paradigme.

 

Mai exact, cei cărora le erau menite tratatele de luptă se antrenau efectiv pentru lupta cu arme de la o vârstă foarte fragedă (uneori chiar de la 8 ani).

 

Astfel, concepte de bază extrem de importante pentru cineva care nu a mai avut nici un fel de contact cu lupta cu Spada de Două Maini, din păcate, nu sunt explicate în surse!

 

Toate aceste concepte de bază (postura, pășitul, cum se apucă arma etc.) au fost extrapolate de către instructorii HEMA ai fiecărui club, după cum au știut ei mai bine, comparând cu alte arte marțiale și cu descoperirile moderne din stiință (anatomie, biomecanică, analiză sportivă etc.). Și au fost testate empiric, la sală, pentru a găsi cea mai bună soluție.

 

Aceasta este situația și la noi în Club. Așadar, pentru toate conceptele în care nu vedeți termenul echivalent în germana veche, explicația este că acel concept nu este descris detaliat în surse.

Conceptele din curriculum-ul nostru sunt organizate pe secțiuni (capitole) care au un titlu propriu și uneori pe sub-secțiuni (subcapitole) care au de asemenea un titlu propriu.

 

De exemplu, modurile în care se poate apuca arma sunt reunite sub secțiunea logică: “Types of Grips”. Dar există mai multe moduri de apucat arma cu mâna dominantă și mai multe moduri de a poziționa mâna stângă relativ la mâna dreaptă, pe mâner.

 

Așadar, în cadrul acestei secțiuni, există și sub-secțiunile “Types of Grips for the Dominant Hand” și “Types of Grips for the Relation Between the Dominant Hand and the Non-Dominant Hand”.

 

O altă mențiune importantă aici este că deși toate tipurile de apucat arma cu mâna dominantă, ca in exemplul de mai sus, fac parte din aceeași secțiune conceptuală, ele nu sunt predate în aceeasi lecție!

 

Pentru că unele dintre ele sunt folosite pentru tehnici diferite, predate mai târziu, la alt nivel.

 

Așadar, este foarte posibil să întâlniți același titlu sau subtitlu de mai multe ori, în lecții diferite și cu alte concepte, diferite, corelate lor. Pentru că ordinea în care este prezentat curriculum-ul aici este ordinea propriu-zisă de predare la sală și ordinea în care cursanții vor parcurge conceptele și tehnicile la antrenament, pentru o progresie eficientă de la simplu la complex.

 

În fine, conceptele din Curriculum sunt împarțite pentru fiecare Tema (lecție) în "Drilled" și "Auxiliary".

 

După cum sugerează și numele lor, "Drilled" sunt cele lucrate la Tema respectivă, prin exerciții practice specifice, iar "Auxilliary" sunt concepte importante pentru o tehnică, dar predate corelat ei, fără exerciții practice specifice.

Metoda IWHA 

Metoda IWHA constă în principiile pedagogice pe care le aplicăm în general la antrenament, pentru a ne atinge obiectivul de a transfera cunoștințele și deprinderile cât mai eficient, la cât mai mulți Cursanți, indiferent de anatomia și experiența lor. 

 

Aceste principii sunt: 

 

1. Principiul Izolării

 

2. Principiul Evoluției de la Simplu la Complex

 

3. Binomul Static // Dinamic

 

4. Binomul Tehnică // Reacție

1. Principiul Izolării

Orice tehnică din setul complet pe care îl avem la dispoziție în disciplina Spada de Doua Mâini (deși poate nu pare!), este o chestiune complexă. Atât din punct de vedere al mișcărilor care trebuie executate și înlănțuite corect, cu parametrii lor în anumite limite precise, cât și din punct de vedere al desfășurării corecte ale acestor mișcări pe axa timpului, la momentele potrivite.

Din această cauză, noi în IWHA considerăm că cea mai eficientă metodă de a preda cuiva o tehnică este de a o sparge în componentele cele mai mici posibile care o alcătuiesc. Și apoi de a izola fiecare element în parte și a-l preda în acest mod: izolat, până când Cursantul l-a asimilat și îl poate executa corect.

2. Principiul Evoluției de la Simplu la Complex

Acest principiu este foarte simplu: ordinea de predare este de la cele mai simple lucruri din cadrul disciplinei studiate, la cele mai complexe.

Acest principiu se aplică atât în privința unei singure tehnici. Adică începem de la componentul care este absolut fundamental, cel mai la baza unei tehnici. După care adăugăm următorul element din lanț. Și următorul. Până când ajungem la tehnica completă, cu toate elementele ei definitorii.

Cât și în privința Curriculum-ului pentru un nivel de studiu în ansamblul lui. Adică Temele progresează de la subiectele cele mai simple la cele mai complexe, în cadrul acelui nivel de studiu.

Și nu în ultimul rând, acest principiu se aplică și în privință nivelurilor de studiu și a Curriculum-urilor corelate lor, privite ca o evoluție în ansamblu. De la cele mai simple cunoștinte și tehnici (Începători), la unele mai grele (Practicanți), până la cele mai avansate (Experți).

3. Binomul Static // Dinamic

Toate exercițiile pe care le facem la sală (drill-urile) se încadrează în una dintre aceste două categorii.

Fie avem drill-uri în care Cursanții efectuează o tehnica în cadrul unei Distanțe stabilite, mereu aceeași (modul Static). Indiferent că tehnica studiată implică pășit sau nu. (Dacă tehnica studiată conține un pas, este mereu vorba de un singur pas, același tip de pas, de aceeași lungime).

Fie avem drill-uri în care Cursanții efectuează o tehnica în cadrul unei Distanțe variabile, dictată de partener, care pășește imprevizibil. Iar ei sunt datori să păstreze această distanță, pe cât posibil la fel, ajustând-o prin pașii pe care îi fac pentru a compensa mișcările imprevizibile ale partenerului (modul Dinamic).

În acest fel, ne antrenăm Cursanții să poată nu numai să înțeleagă și să execute o tehnică într-un cadru controlat (Static), ceea ce este util pedagogic și mai confortabil pentru Începători, dar și să poată executa acea tehnică împotriva unui partener care se mișcă, Dinamic, ceea ce îi pregătește pentru sparring cu partener necooperant.

De menționat că, evident, urmând Principiul Evoluției de la Simplu la Complex, cantitatea de drilluri Dinamice crește (raportat la totalul drillurilor dintr-un Curriculum, pentru un nivel de studiu), cu cât un Cursant progresează de la Începători spre Experți. Cele mai multe drilluri Statice le avem la Începători. Cele mai puține la Experți.

În fine, ca o ultimă mențiune, suntem conștienți că termenii Static // Dinamic nu sunt poate 100% preciși. Pt. că și drillurile Statice implică mișcare (uneori chiar cu pas), dar ni se pare că sunt suficient de sugestivi și conciși pentru a fi ușor de ținut minte. De aceea îi folosim.

4. Binomul Tehnică // Reacție

La fel ca la Static // Dinamic, dar folosind acum acest nou criteriu pentru clasificarea lor, toate drill-urile pe care le facem la sală se încadrează în una dintre aceste două categorii.

 

Un Drill de Tehnică este un drill în care obiectivul este ca un Cursant să înțeleagă și să execute corect o singură tehnică, atunci când primește stimulul unic care trebuie să fie declanșator pentru executarea acelei tehnici.

 

Dacă ar fi să descriem pe mai multe iterații, ca formulă, unde S = Stimul, iar R = Răspuns, ar veni:
S1 -> R1 

S1 -> R1 

S1 -> R1 

S1 -> R1 

S1 -> R1 

... etc. 

Un Drill de Reacție este un drill în care obiectivul este ca un Cursant să poată procesa repede din punct de vedere tactic CÂND este cazul să execute o anumită tehnică sau alta, în funcție de un anumit stimul pe care îl primește, dintre 2 stimuli posibili. Atenție! Asta în contextul în care partenerul alege ALEATOR care stimul sa îl ofere Cursantului. Așadar, Cursantul nu știe care dintre stimuli va fi oferit și trebuie să își antreneze sistemul nervos central să identifice rapid despre care dintre ei este vorba, încât să execute la fel de rapid (și corect!) tehnica asociată stimulului. 

Dacă ar fi să descriem pe mai multe iterații, ca formulă, unde S = Stimul, iar R = Răspuns, ar veni: 
S2 -> R2 

S2 -> R2 

S1 -> R1 

S2 -> R2 

S1 -> R1 

S1 -> R1 

S1 -> R1 

S2 -> R2 

... etc. 

Motivul pentru care lucrăm (predominant ;) ) doar cu 2 stimuli posibili este că studiile pe care le-am văzut arată că puterea noastră de procesare CONȘTIENTĂ, atunci când încercăm să învățăm ceva nou (în acest caz asocierea unei tehnici la un stimul), este foarte limitată. 

2 stimuli prezentați aleatoriu sunt o provocare suficient de mare pentru un Cursant care a trecut de nivelul de Începatori. De la 3 stimuli in sus, deja vorbim despre o capacitate de procesare ieșită din comun. Atenție! Când ne referim la a învăța ceva nou!!! 

Dacă vorbim despre abilitatea de a executa la modul SUBCONȘTIENT orice tehnică este nevoie, pentru un stimul pe care îl primim, DAR aceste tehnici au fost deja asimilate (prin Drilluri de Reacție sau Drilluri de Tehnică) în trecut, atunci este vorba de cu totul altă putere de procesare. Subconștientul nostru este capabil de a face foarte multe lucruri, foarte rapid, și corect. 

Partea cea mai grea (și idealul pentru un luptător!) este să aducem, prin antrenament, toate tehnicile în subconștient, și ca ele să fie asociate stimulilor corecți.

În fine, ca o ultimă mențiune, suntem conștienți că termenii Tehnică // Reacție nu sunt poate 100% preciși. Pt. că și Drillurile de Tehnică implică o reacție (unica, la acel stimul unic, dar tot vorbim despre o reacție). Iar Drillurile de Reacție, la rândul lor, implică... tehnică. Pt. a executa răspunsul necesar pentru oricare dintre stimuli. Dar ni se pare că acești termeni sunt suficient de sugestivi și conciși pentru a fi ușor de ținut minte. De aceea îi folosim.

 
 

Toate Conceptele si Tehnicile Predate

Mai jos puteti vedea toate temele alocate fiecarui nivel de studiu din cadrul clubului. 

Daca faceti click pe butoanele de "Mai Mult" din dreptul fiecarei teme, puteti vedea conceptele si tehnicile predate si exersate in ziua respectiva, la acea tema. 

Daca faceti click pe butoanele de "Itemi Evaluare" de la fiecare nivel, puteti vedea formularul de Evaluare folosit la examenul propriu-zis care se da pentru a absolvi acel nivel de studiu. In acest formular este mentionata atat procedura examenului, cat si itemii teoretici (impreuna cu raspunsurile corecte!), si itemii practici care trebuie demonstrati. 

In acest fel, va puteti pregati pentru fiecare Evaluare in parte, in avans. 

Daca va intereseaza o imagine de ansamblu pentru absolut toate conceptele si tehnicile predate si exersate in cadrul clubului, faceti click pe butonul "Toate Conceptele" de imediat mai jos. 

 

Curriculum Începători

Theme 1 - Posture and Stability

Theme 2 - Grips, Stance, Footwork and Loose / Tense Principle

Theme 3 - Basic Cutting Mechanics 1 - Degrees of Extension (Minimum extension)

Theme 4 - Basic Cutting Mechanics 2 - Degrees of Extension (Fully extended)

Theme 5 - Basic Cutting Mechanics 3 - Cuts from Below AND Basic Thrusting

Theme 6 - Basic Cutting Mechanics 4 - Short Edge Cuts

   Procentaj necesar pentru promovare:  

- minim 60% rată de succes la fiecare item practic
- minimum 75% rată de succes per total la Evaluare (toti itemii)

 

Curriculum Practicanți

Theme 1A - Attacks: Thrusts to All Four Openings

Theme 1B - Attacks: The Main Cuts and Simple Combinations

Theme 1C - Attacks: Short Edge Long Edge Combinations and Umbschlagen

Theme 2A - Defence: Static Parries - Common Fencing Parries

Theme 2B - Defence: Dynamic Parries - Sweeping Parries

Theme 2C - Defence: Dynamic Parries - Hanging Parry

Theme 3 - Basic Tactics 

   Procentaj necesar pentru promovare:  

- minim 70% rată de succes la fiecare item practic
- minimum 85% rată de succes per total la Evaluare (toti itemii)

 

Curriculum Experți

Theme 1 - Timing: Vor, Nach, Indes

Theme 2 - Focus and Fuhlen

Theme 3 - Threat and Tactics to Minimize Risk

Theme 4 - The Hangings: Binden, Winden and Endings

Theme 5 - Fighting Indes 1: Schiessen and Absetzen

Theme 6 - Fighting Indes 2: the Meisterhauen

Theme 7 - Ringen and Abschneiden 

   Procentaj necesar pentru promovare:  

- minim 90% rată de succes la fiecare item practic
- minimum 90% rată de succes per total la Evaluare (toti itemii)